Selecteer een pagina
Geld betalen voor een Idee is een Crowdfunding actie

Wellicht denk je er als ondernemer over na om een crowdfunding actie te starten, want crowdfunding is hot. Spaarders zijn op zoek naar een manier om meer rendement te halen dan op een spaarrekening. Voor ondernemers is dit een mooie kans om financiering te krijgen zonder dat er een bank aan te pas hoeft te komen.

Wanneer je geld ophaalt met crowdfunding heb je ook meteen al ‘fans’. Mensen die in jouw bedrijf geïnvesteerd hebben zullen je bedrijf sneller bij hun vrienden en familie promoten. Ze zijn als het ware ambassadeurs die je bedrijf kunnen laten groeien.

Maar mensen zullen hun geld niet zomaar aan je uitlenen. Investeerders hebben vaak keus genoeg. Hoe kun je succesvol jouw crowdfunding campagne starten?


Kies het juiste platform om je crowdfunding actie te starten

Er zijn verschillende crowdfunding platforms en de ene is de andere niet. Ieder platform heeft zijn eigen publiek. Voordat je je crowdfunding actie gaat starten moet je er dus goed over nadenken wat jouw doel is en welk platform daarbij past.

Er zijn speciale platforms die vooral bedoeld zijn voor donaties, zoals gofundme.com en doneeractie.nl. collingcrowdfund.nl en geldvoorelkaar.nl zijn platforms voor mkb-ondernemers en vastgoedondernemers. Oneplanetcrowd.com en duurzaamlenen.nl zijn platforms specifiek voor duurzame projecten.

Kickstarter.com is een Amerikaans platform met weer een andere insteek. Hierbij wordt er geen geld uitgeleend, maar gedoneerd in ruil voor een tegenprestaties. Bij veel projecten krijg je als donateur het product waarvoor de investering nodig is. Eigenlijk is dat dus meer een soort voorverkoop waarmee je je productieproces kan gaan starten.


Storytelling: het verhaal van het product en van jezelf

Bij crowdfunding speelt de gun-factor een belangrijke rol. Een bank kijkt strikt naar cijfers, maar particuliere investeerders willen ook een verhaal horen. Bij ieder crowdfunding platform moet je ook een pitch geven. Dit kan geschreven of in een video, maar het liefst allebei. Deze pitch is superbelangrijk bij het succesvol starten van een crowdfundingsactie.

De meeste particuliere investeerders bestuderen de cijfers niet tot in detail, als ze die al snappen. Met een goed verhaal kun je vertrouwen winnen. In dit verhaal vertel je niet alleen over je product, maar ook over jezelf. Mensen lenen hun geld ten slotte aan jou. Er zijn genoeg goede ideeën nooit een succes geworden vanwege slecht management. Mensen moeten dus niet alleen in het product geloven, maar ook in de persoon of personen achter het product.


Schrijf een goed ondernemingsplan

Ook bij het starten van een crowdfunding actie ontkom je niet aan een goed ondernemingsplan. Het platform zal het zeker van je eisen. Niet alle investeerders zullen het goed bekijken, maar wanneer een bedrijf niet eens een ondernemingsplan heeft schept dat weinig vertrouwen.

Het is niet alleen voor je investeerders noodzakelijk om een goed ondernemingsplan te hebben. Voor jezelf is het ook heel waardevol om over een aantal zaken van tevoren goed na te denken en het op papier te zetten. Dit geeft je een leidraad in je dagelijks werk.


Zorg dat je wat kan laten zien

Bij het starten van een crowdfunding actie helpt het enorm als je wat hebt om te laten zien. Wanneer je een fysiek product in productie wilt laten nemen, zorg dan dat je al een (werkend) prototype kan laten zien. Gaat het om een software product, laat dan wat graphics zien van hoe het eruit moet komen te zien. Bij een beleggingspand kan je wat foto’s laten zien. Zorg dat mensen in ieder geval een zo goed mogelijk beeld krijgen van waar ze in investeren.

een lamp met hersenen en geld als uitbeelding voor een Crowdfunding actie

Investeer zelf ook

Wanneer je een crowdfunding actie gaat starten geeft het vertrouwen als je zelf ook investeert. Investeer je ook je eigen geld in je product/zaak, dan ben je nog gemotiveerder om het te laten slagen. Wanneer je je eigen geld er niet voor op het spel durft te zetten, dan geeft dat investeerders weinig vertrouwen.

Bij veel platforms is het inbrengen van eigen vermogen verplicht en wordt dat ook in de cijfers gezet. Ook als dit niet verplicht is, is het een aanrader om te vermelden hoeveel geld je zelf investeert.


Geef een leuke beloning

Bij de meeste Nederlandse crowdfunding platforms gaat het om leningen, die gewoon met rente worden terugbetaald. Maar om je crowdfunding actie extra succesvol te starten kan je investeerders ook nog een beloning bieden. Bijvoorbeeld: bij een investering van minstens 500 euro krijg je 10% korting bij aankoop van het product/etentje in het restaurant/wat dan ook. Niet ieder crowdfunding project leent zich daarvoor.

Wil je geld lenen om een beleggingspand te kopen voor verhuur voor vaste bewoning, dan is het lastig om zo’n beloning te bieden. Maar als jouw project zich daar wel voor leent, doe dit dan zeker. Het is een goede manier om alvast potentiële klanten te trekken en investeerders laten zich door een goede beloning misschien wel over de streep trekken om meer te investeren dan ze eigenlijk van plan waren.


Doe inspiratie op bij anderen

Ook voor het succesvol starten van een crowdfunding campagne kan je stellen ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Zorg natuurlijk wel dat je niet echt iets jat, maar kijk wel bij andere succesvolle campagnes wat zij hebben gedaan en probeer daarvan te leren. Wat denk je dat bijgedragen heeft aan het succes en hoe zou jij dat ook kunnen toepassen? Er zijn ook campagnes die wat minder succesvol verlopen. Waar zou dat door kunnen komen? Wat zou jij anders doen?


Promoot je campagne

Promoot zelf je crowdfunding actie op alle manieren die je kunt verzinnen. Er zijn investeerders die zelf regelmatig kijken of er leuke nieuwe projecten zijn, maar ook veel mensen doen dit spontaan als er iets interessants op hun pad komt. Promoot je campagne dus ook op je eigen social media kanalen. Vraag daarbij ook gewoon of mensen het willen delen. Veel mensen doen dat sneller wanneer er specifiek om wordt gevraagd.

Misschien zijn er Facebook groepen die gerelateerd zijn aan jouw product. Misschien is er wel een influencer die je kan benaderen met je prototype. Maak een leuke YouTube video. Totdat je doel bereikt is, moet je het starten van je crowdfunding actie eigenlijk zien als een full-time baan.

social media om een Crowdfunding actie te promoten

Leer van feedback

Wanneer je iets online zet komen er ook negatieve reacties. Dit kan ook gebeuren bij het starten van een crowdfunding actie. Er zijn altijd haters die je zonder duidelijke reden stom vinden, maar er zijn ook mensen die goed gefundeerde feedback geven. Aan deze laatste groep kan je ook wat hebben.

Het is natuurlijk pijnlijk om geconfronteerd te worden met dingen waar je zelf niet aan hebt gedacht. Maar je kunt je project altijd nog updaten en verbeteren met nieuwe inzichten. Dat is beter dan rigide aan een suboptimaal idee vast blijven houden.


Wanneer je faalt…

Niet alle crowdfunding acties zijn succesvol. Bij de meeste platforms is het alles of niets. Als je doelbedrag niet bereikt is aan het einde van de vooraf vastgestelde periode, dan gaat je project niet door. En misschien is dat dan maar goed ook. Als investeerders het niet zien zitten met je idee, dan was het misschien een idee waar ook niet genoeg klanten voor te vinden zijn.

Het is jammer dat je dan niet te kans krijgt om het te proberen, maar het voordeel is dat je dan ook geen lening hebt die je mogelijk niet terug kan betalen. Van het falen kun je ook leren. Reflecteer op wat er mis is gegaan. Hoe zou je je product, of je campagne, kunnen verbeteren? Als je denkt dat het met bepaalde aanpassingen toch nog een succes kan worden, dan kun je altijd weer een nieuwe crowdfunding actie starten.

En onthoud, sommige ideeën zijn hun tijd nog vooruit. De Beatles zijn bij meerdere platenmaatschappijen afgewezen voordat ze succesvol werden. De platenmaatschappij van Queen wilde Bohemian Rhapsody eigenlijk niet uitbrengen. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van dingen waarvan het succes vooraf totaal verkeerd werd ingeschat. Geef niet te snel op!