
Er zijn veel redenen om te gaan beginnen met dropshipping.
Dropshipping is het verkopen van producten in jouw webshop, terwijl jij ze niet zelf hoeft te leveren. Hoe werkt dat?
De verkopen die jij via jouw webshop binnenkrijgt worden automatisch doorgestuurd naar jouw leverancier, meestal een groothandel. De leverancier stuurt ze zelf op naar jouw klant.
Met dropshipping kun je dus beginnen zonder startkapitaal, want je hoeft niet zelf producten op voorraad te hebben. Daarnaast heb je ook geen ruimte nodig om je voorraad in op te slaan, dus ook je lopende kosten zijn lang niet zo hoog als bij een normale webwinkel. Je kunt ook makkelijk beginnen met dropshipping naast je huidige baan, dus zonder risico.
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een soort doorverkoop methode. Als ‘dropshipper’ heb je je eigen webshop, maar de bestellingen die bij jou geplaatst worden, worden meteen doorgestuurd naar jouw leverancier. De leverancier verpakt het en stuurt het op, al dan niet voorzien van een pakbon met jouw logo.
In principe zorg jij dus voor de klanten en ben je een soort tussenpersoon. Dropshipping heeft vele voordelen, die hierboven al zijn benoemd. Een nadeel is dat je winstmarge per product wel kleiner is dan wanneer je het zelf zou verkopen. Maar je hebt er ook een stuk minder werk aan en dat is ook wat waard.

Hoe met dropshipping te beginnen?
Zoals met alle internetondernemingen begint het starten van je dropshipping webshop met een computer met internetverbinding. De makkelijkste en populairste manier om met dropshipping te beginnen is met een webshop in CCV Shop.
CCV Shop is een platforms dat gebruiksvriendelijk is en je hebt weinig technische kennis nodig om een webshop te maken. Bij CCV Shop kun je gratis experimenteren en alle mogelijkheden uitproberen. Voordat je begint is het handig om eerst de volgende stappen uit te voeren.
Lees ook het artikel een eigen webshop beginnen met een goed platform.
Doe je research
Het is niet verstandig om als een kip zonder kop te beginnen met dropshipping. Investeer wat tijd in onderzoek. Welke producten zou je willen verkopen? Kun je daar een dropshipleverancier voor vinden? Is er een markt voor je producten? Is er een goede winstmarge op? Hoe groot is je concurrentie?
Bij dropshipping kun je je meer fouten veroorloven dan bij een normale webshop, omdat je de producten niet zelf in hoeft te kopen voordat je ze kunt verkopen. Verkoopt iets totaal niet, verwijder het dan gewoon uit je shop. Maar het is wel zonde van je tijd als je met de verkeerde producten begint.
Trap niet in de valkuil om maar zo veel mogelijk producten in je webshop te zetten, omdat het voor de kosten toch niet uitmaakt. Bij een groot aanbod moet je klant misschien veel scrollen voordat hij het gewenste product vindt. Grote kans dat hij dan al is afgehaakt. Een kleiner aantal echt goede producten in een categorie, die je in één oogopslag kan zien, is voor een klant veel aantrekkelijker dan door hele lijsten scrollen.
Zorg voor een professionele uitstraling
Wanneer je succesvol met dropshipping wilt beginnen is een professionele uitstraling erg belangrijk. Dat is namelijk het enige wat een klant van je ziet. Ga maar na waar jij zelf het liefste koopt. Zorg dus voor een goede naam en voor een logo. Check of je gewenste naam op diverse social mediakanalen nog vrij is.
Met Canva kun je op een gemakkelijke manier jouw eigen logo ontwerpen. Bij Canva mag je deze tool gratis gebruiken maar je kan ook een abonnement nemen met veel meer mogelijkheden. Je kunt het ook voor weinig geld laten doen bij een platform als Fiverr. Wanneer je webshop een goede uitstraling heeft, geeft dat je klant vertrouwen.
Schrijf goede productteksten
Wanneer je begint met dropshipping heb je waarschijnlijk producten in je webshop die door meer aanbieders worden verkocht. Als je dan ook nog de standaard productteksten van de fabrikant overneemt die iedereen heeft, dan is er eigenlijk niks waarin je je onderscheidt van je concurrentie. En als starter zal je tussen de concurrentie dan nauwelijks te vinden zijn.
Wanneer je echter goede productteksten schrijft kan je jezelf weer een voorsprong geven. Het loont dus de moeite om hier tijd in te investeren. Verdiep je in SEO (search engine optimization) en zorg daarmee dat je productteksten goed gevonden worden door Google.

Het promoten van je dropshipping webshop
Door met dropshipping te beginnen bespaar je jezelf een hoop tijd en geld ten opzichte van een normale webshop. Je hoeft geen voorraad in te kopen, geen ruimte te huren en je bent geen tijd kwijt met het inpakken en verzenden van je bestellingen. Je kunt achteroverleunen en wachten tot de verkopen binnenstromen, maar dan kom je bedrogen uit. Je moet er wel voor zorgen dat mensen weten dat jouw dropshipping webshop bestaat. Promoten dus!
Promoten met social media
Wanneer je wilt starten met dropshipping zonder marketing budget, dan zijn social media een goed startpunt. Creëer mooie visuals en zorg voor een kortingscode die maar beperkte tijd geldig is, want dat geeft potentiële klanten het gevoel dat ze beter nu kunnen beslissen.
Op alle social media kun je ook betaald adverteren. Het is verstandig je hier vooraf goed in te verdiepen, een plan te maken en je plan te testen met kleine bedragen. Als je merkt dat je campagne je winst oplevert is het tijd om te gaan opschalen.

Promoten met een referral programma
Wanneer je een dropshipping webshop begint kun je een referral programma opzetten, waarbij mensen zich aan kunnen melden als affiliate voor jouw producten. Je betaalt deze mensen een commissie voor de klanten die ze bij jou aanbrengen. Oftewel, anderen gaan jouw webshop ook promoten.
De commissie die je betaalt gaat natuurlijk wel ten koste van jouw opbrengst. Maar zo lang je producten na het betalen van de commissie nog steeds winstgevend zijn is zo’n programma nog steeds lucratief voor jou, omdat het je een hoger aantal verkopen oplevert.
Je website of Youtube kanaal
Je kunt je dropshipping webshop en je producten ook bekendheid geven via je website of een Youtube kanaal. Op je website kun je waardevolle artikelen schrijven over de producten die je verkoopt. Bijvoorbeeld hoe je ze het beste kunt gebruiken.
Hoe je dit doet is natuurlijk afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt. Lossen ze een probleem op? Benadruk dat dan. Is het kleding, laat dan verschillende manieren zien hoe je het kledingstuk kan combineren. Wees creatief.
Hetzelfde kun je met Youtube doen. Zorg wel voor duidelijke links naar jouw webshop, zodat je potentiële klanten niet zelf hoeven te zoeken en per ongeluk bij andere webshops terechtkomen.
Nadelen van dropshipping
Net als bij bijna elk businessmodel kleven er ook nadelen aan dropshipping. Jij bent als webshophouder uiteindelijk eindverantwoordelijk. Als je dropshipleverancier de bestelling niet op tijd levert, dan zal de klant bij jou gaan klagen, want hij heeft bij jou besteld.
Ook zullen de leveranciers retouren niet altijd accepteren, terwijl jij als webshop voor consumenten wel verplicht bent een retourtermijn te hebben. Dit is dus een risico voor jou. Je kunt op verschillende manieren je risico’s verkleinen.
Je kunt voor een gerenommeerde leverancier kiezen die al lang bestaat en een goede reputatie heeft opgebouwd. Ook je productkeuze is belangrijk. Met kleding en schoenen zul je veel vaker retouren krijgen dan met een een boek. Met goed onderzoek vooraf kun je je risico’s verkleinen en je kansen vergroten om met een succesvolle dropshipping webshop te beginnen.