De online wereld is waar het meeste geld wordt omgezet. Het belang van een goede Online Marketing Strategie is daarom niet meer weg te denken uit het moderne ondernemerschap.
Wil je je klanten bereiken, dan zul je het internet op moeten. Meer dan driekwart van potentiële klanten zegt eerst op internet te kijken als ze iets nieuws nodig zijn of willen kopen.
Ben je niet op het internet aanwezig, dan gaat een concurrent er met alle klanten vandoor. Niet zo gek dus dat veel bedrijven zich verplaatsen van “brick and mortar” winkels naar uitsluitend online winkels.
Maar hoe ontwikkel je een effectieve Online Marketing Strategie? Om dit te leren moet je weten wat alle Engelse termen betekenen en welke soorten online strategieën er allemaal zijn.
De basis van Online Marketing Strategie
De basis van de Online Marketing Strategie is hetzelfde als alle andere marketingmethodes. Je trekt mensen aan en probeert ze te overtuigen van de meerwaarde van jouw merk of product. Dit doe je aan de hand van informatievoorziening en overtuigende boodschappen. Voordat we dieper ingaan op hoe we dit gaan doen is dus eerst kennis nodig van de verschillende elementen van dit basisproces: Engagement, Target Audience, Lead en Conversion, Sales Funnel, Content en Copy.
Engagement en Target Audience
Engagement is wanneer iemand interesse toont in jouw boodschap. Dit kan zijn een klik op een advertentie, een “like” op een social media bericht of een berichtje op je website of social media kanaal. Alles wat aangeeft dat je genoeg bent opgevallen bij iemand om op jouw bericht te reageren is een Engagement. Engagement verandert een willekeurig persoon dus in een potentiële klant.
Engagements komen vaak uit een soortgelijk publiek. Dit zijn de mensen die over het algemeen geïnteresseerd zijn in jouw boodschap en heet de Target Audience (doelgroep in het Nederlands). Ook als ze elkaar helemaal niet kennen laten ze zich vaak herkennen door bepaalde eigenschappen zoals geslacht, leeftijd, etniciteit, geloofsovertuiging, interesses in hobby’s, sport, muziek, enzovoorts. Target Audience is je meest belangrijkste factor in de Online Marketing Strategie.
Lead en Conversion: de Sales Funnel
Leads zijn Engagements die zich bereid hebben getoond om een aankoop te doen. Dit is meestal door een actieve benadering van jouw platform of website. Als iemand zich positief uitlaat over jou op social media dan is dit een Lead. Deze persoon is nog eerder bereid tot een aankoop dan een willekeurige engagement. Het kan ook zijn dat iemand al een product in de winkelwagen heeft liggen maar nog niet heeft gekocht. Leads zijn ook mensen die al eerder iets hebben gekocht en die zich, bijvoorbeeld, hebben ingeschreven op je nieuwsbrief.
Cold Leads is een subcategorie onder Leads. Cold Leads zijn Leads zonder Engagement. Meestal zijn dit mensen die wel eens een soortgelijk product hebben gekocht bij een concurrent of die interesse hebben getoond in het soort product dat jij verkoopt. Cold Leads benaderen is meestal niet erg succesvol als Online Marketing Strategie.
Conversions zijn Leads die je over hebt weten te halen om een aankoop te doen. Conversion is dus je uiteindelijke doel, van de eerste Engagement, naar een Lead tot een Conversion. Dit proces wordt ook wel de Sales Funnel genoemd. Je creëert deze Sales Funnel door middel van Content en Copy.
Content
Content is, binnen de Online Marketing Strategie, alle informatievoorziening die je biedt over producten, merken en methodes die niet zonder meer bedoeld zijn om iets te verkopen. Content biedt meerwaarde aan mensen buiten de bedoeling om een verkoop te maken. Dit is een belangrijke stap in het aantrekken van mogelijke Engagements. Als het interessant is wat je schrijft, zegt of laat zien dan trekt dat meer mensen aan, dus meer mogelijke Engagements. Denk bij Content aan blog posts, infomercials, tutorials, pictorials, enzovoorts.
Meestal zoeken mensen een oplossing voor een probleem als ze iets opzoeken. Biedt jij de beste oplossing, dan krijg je meer Engagements die je mogelijk converteert naar sales.
Copy en Call to Action (CTA)
Copy is de daadwerkelijke verkooptekst en visuals van een product of dienst. Het is vaak de laatste stap om Leads over te halen tot Conversion in de Sales Funnel. Ze hebben al interesse getoond en zijn beland bij een product of dienst die ze mogelijk willen aanschaffen. De Copy trekt hen over de streep. Sterke Copy is een vak apart en wordt vaak verricht door “Copywriters”. Deze kennen alle kneepjes van het vak om mensen in een paar woorden (want Copy is vaak heel beknopt) en precies de juiste visuals over te halen tot een aankoop.
De allerlaatste stap in een Copy is de Call to Action. Dit is de oproep aan de lezer om een aankoop te doen. Dit is meestal in de vorm van een knop die een product in de winkelwagen plaatst of direct doorgaat naar de betaalpagina. De Call to Action moet gebiedend zijn en is soms zelf een (heel klein) beetje brutaal. Je bent niet meer bezig met overtuigen maar je zet mensen aan. Als ze nu nog niet overtuigd waren dan zal niets hun dat nog doen en zijn het dus Cold Leads.
Search Engine Optimisation (SEO)
Search Engine Optimisation is een belangrijk proces in een Online Marketing Strategie waarbij je jezelf beter vindbaar maakt op het internet. De Search Engine (meestal Google) moet er van overtuigd worden dan mensen op zoek zijn naar jouw website als ze een bepaalde keyword gebruiken. Om dit te doen moeten je teksten de meest gebruikte, relevante keywords bevatten voor jouw product. Hier wordt onderzoek naar gedaan met tools zoals SEMRUSH en Ubersuggest.
Ook kijkt Google of andere websites naar jou linken. Hoe meer andere website naar jouw artikelen linken, hoe belangrijker je kennelijk bent op dat gebied. Er zijn diverse methodes om hiervoor te zorgen.
Affiliate Marketing
Bij Affiliate Marketing neem je de marketingstrategie van een ander bedrijf over. Je prijst hun producten of services aan via jouw kanalen en bij een succesvolle Conversion verdien jij een commissie. Theoretisch is Affiliate Marketing dus pas een Online Marketing Strategie die jij toepast als jij dat andere bedrijf bent. Alleen affiliate links plaatsen op je blog of website zal geen mensen aantrekken. Affiliate Marketing is voor de meeste websites dus altijd in combinatie met andere online strategiën die wel tot Engagements leiden.
Wat Affiliate Marketing vaak wel direct kan leveren is goede Copy. Het bedrijf dat de daadwerkelijke verkoop doet levert je meestal goede visuals (plaatjes) en verkoopteksten die Leads kunnen helpen te converteren. Aan jou om aan die Leads te komen met je eigen, sterke Online Marketing Strategie.
Content Marketing
Bij Content Marketing produceer je regelmatig, het woord zegt het al, content. Door met regelmaat interessante content te leveren aan je Target Audience kun je je Engagements verhogen. Mensen met interesse merken op dat je bestaat en wat jij te zeggen hebt bevalt hun wel. Omdat je regelmatig en consequent nieuwe Content publiceert blijven ze terug komen. Je meest loyale bezoekers (lezers of kijkers) zijn dan eigenlijk al Leads geworden.
Door je Content heen kun je dan Copy plaatsen die Leads converteren. Content Marketing wordt veel toegepast op YouTube, TikTok en natuurlijk op blogs. Onder de Online Marketing Strategie geldt Content Marketing als verreweg de meest arbeidsintensieve vorm maar heeft vaak ook een zeer loyale klantenkring.
Email Marketing
Met Email Marketing wordt Content of Copy verstuurd per e-mail. Meestal gaat het hier om nieuwsbrieven waar mensen zich vrijwillig voor hebben ingeschreven na een bezoek aan een website. Hebben ze zich alleen ingeschreven, dan draait het hier om Leads. Hebben ze zich ingeschreven als onderdeel van een Conversie (bij het betalen), dan zijn zij Hot Leads. Hot Leads zijn nog waardevoller als Leads want ze hebben al laten zien dat ze bij je willen kopen en mogelijk nog een keer een aankoop willen doen. Email Marketing is dus essentieel als je een webwinkel hebt of als je regelmatig Content op een website plaatst als onderdeel van Content Marketing.
Cold Email Marketing is een mooier woord voor Spam. Lijsten van e-mailadressen van Cold Leads worden geadresseerd in de hoop dat een deel daarvan zich converteert naar een Lead or een Conversion. Cold Email Marketing is meestal erg inefficiënt als Online Marketing Strategie.
Search Engine Marketing (SEA)
Bij Search Engine Marketing worden advertenties of links in de zoekresultaten van Search Engines (wederom meestal Google) geplaatst. Op deze manier wordt de noodzaak van Search Engine Optimisation (SEO) voor een deel uit de weg gegaan. Jouw Content of Copy komt dan altijd op de eerste plaats te staan. Je kunt op het advertentieplatform van de Search Engine aangeven op welke keywords en voor welk Target Audience je advertenties moeten verschijnen.
Je bent niet de enige die hieraan meedoet en je concurrenten zullen meebieden voor de weinig aanwezige plek op de eerste pagina van de zoekresultaten. Om te voorkomen dat alle links advertenties zijn, veilt Google de aanwezige plek weg aan de hoogste bieder. Dit gebeurt automatisch en je geeft zelf aan hoeveel geld je per dag maximaal wilt besteden. Hoe hoger dit bedrag, hoe vaker je bij mensen in de zoekresultaten terecht komt. SEA wordt vaak gezien als de prijzigste vorm van Online Marketing Strategie als het gaat om je return of investment.
Social Media Marketing (SMM)
Social Media Marketing is één van de sterkst groeiende vormen van online marketing. Bij verreweg de meeste mensen ter wereld zijn dagelijks te vinden op hun favoriete Social Media kanalen. Een Online Marketing Strategie op Social Media kan bestaan uit zowel Copy als Content. Je kunt er, net zoals met Search Engine Marketing, adverteren. De enorme kracht van Social Media Marketing is dat mensen er vaak veel informatie en interesses over henzelf delen. Je kunt hier dus heel precies, soms tot op een handje vol individuen, je advertenties richten op een bepaalde Target Audience. Zo wordt de kans op een Engagement en uiteindelijk Conversion enorm vergroot.
Maar ook Content Marketing kan via Social Media erg krachtig zijn. Je gebruikt je Social Media kanalen als directe interactie met je Target Audience en je klanten. Meer dan 70% van de mensen zegt een merk of product aan te raden bij vrienden of familie na een positieve ervaring op Social Media. Reden dus om actief te zijn op deze platforms en om daar Content te delen.
Memberships en Online Marketing Strategie
Met het aanbieden van Memberships bouw je een trouwe community op. Engagements die zich aanmelden voor een lidmaatschap zijn bijna altijd meteen ook Leads, of in elk geval hele trouwe Engagements. Een grote community is niet alleen belangrijk voor Lead conversion maar ook om nieuwe Engagements aan te trekken. Mensen treden over het algemeen een grotere community eerder bij dan een kleinere. De grootte van de groep bepaald voor een groot deel ook de autoriteit die je met die groep uitstraalt.
Memberships zijn er in veel verschillende vormen en maten met verschillende voordelen richting de Lead. Het belangrijkste is dat er meerwaarde is om een volger of member te worden. Je kunt er voor kiezen om Membership gratis te maken (zoals op YouTube), betaald of beide. Met een “tiered Membership” bestaan er goedkopere of gratis tiers en betaalde of duurdere tiers. Hogere tiers ontvangen een hogere meerwaarde.
Conversion Optimisation (CRO)
Bij Conversion Optimisation verhoog je de kans dat een Lead zich converteert in een sale. Dit wordt uitgedrukt in een percentage van de Engagements, hoe hoger het percentage Engagements dat resulteert in Conversions hoe beter. Dit is de één na laatste, technische stap in de Online Marketing Strategie en richt zich volledig op het constant aanpassen en verbeteren van de door jouw toegepaste marketingmethodes. Conversion Optimisation gebeurt door te kijken naar het volgende:
- Hoe ver komen Engagements in je Sales Funnel tot ze afhaken?
- Waarom haken ze af? Dit kun je ze mogelijk direct vragen met een follow-up email of exit pop-up.
Als dit is vastgesteld wordt de Sales Funnel aangepast. Dit kan zijn door onder andere, meer of aangepaste Content te leveren, andere beschrijvingen of visuals te gebruiken in de Copy, de Target Audience aan te passen, meer “Incentives” zoals gratis downloads en testers of door prijsreducties aan te bieden. Retargeting is ook een onderdeel van CRO, waarbij je afgehaakte Hot Leads “retarget” via Email Marketing op een later moment. Je Online Marketing Strategie is eigenlijk een continu draaiend proces dat zich constant aanpast en verbetert.
Payment Processing
De laatste stap in je Online Marketing Strategie is Payment Processing. Dit is waar de klant jouw betaalt. Dit proces moet zo makkelijk en zo snel mogelijk gemaakt worden. Zolang ze nog niet betaalt hebben kunnen ze zich bedenken en de pagina sluiten. Je wilt dit proces dus tot een minimum beperken. Tijdens de Payment Processing moeten er dus zo weinig mogelijk afleidingen worden gepresenteerd zoals andere content, advertenties of de keuze voor andere artikelen.
Ook moet het betalen zelf zo probleemloos mogelijk worden gemaakt en moet de klant snel kunnen kiezen voor een voor hun ideale betalingsvorm. In Nederland betekent dit meestal dat je moet kiezen voor een Payment Processor zoals IDeal of Mollie. De meeste mensen zijn klant bij een bank die via deze processors betalen. Het betalingsproces is dan meestal binnen een minuut of twee compleet.
Online Marketing Strategie Cursus
Je bent na het lezen van dit artikel in het bezit van een basiskennis over Online Marketing Strategie. Je weet wat een Sales Funnel is en dat deze bestaat uit Engagements vanuit je Target Audience, hoe deze leidt tot Leads en uiteindelijke Conversions. Je weet dat Engagements aangetrokken worden door middel van Content en Copy en wat deze beide inhouden. Copy wordt ook ingezet als laatste stap om van een Lead een Conversion te maken door middel van een Call to Action.
Je bent nu ook op de hoogte van de meest voorkomende marketingmethodes binnen de Online Marketing Strategie. Je weet wat elke methode betekent en hoe zij vorm neemt in de praktijk.
Wil je meer te weten te komen over Online Marketing Strategie en hoe je op heel praktische wijze je eigen online strategie vormgeeft en in zet, dan raden wij de online marketing cursus van IMU aan. Je kunt daarmee je basiskennis omzetten tot een effectief, winstgevende Online Marketing Strategie voor jouw bedrijf, merk of product.