Digital marketing is een relatieve nieuwkomer in de reclamewereld. De traditionele manier van marketing bestond uit marktonderzoek, productonderzoek en klantoriëntatie.
De markt geeft aan waar vraag naar is, het product geeft aan of het deze vraag kan beantwoorden en ten slotte geeft de klant aan of ze er tevreden mee is. Deze laatste prangende vraag, hoe kijkt de klant naar mijn merk of product, is een ware wetenschap geworden.
Marketingstrategieën zijn er in veel verschillende vormen en maten. Met de digitale revolutie is het internet een essentieel onderdeel van de marketing geworden. In dit artikel leggen we uit wat digital marketing betekent en hoe het werkt. We leggen meerdere vormen van deze online marketing uit en wat de voor- en nadelen zijn.
Hoe werkt digital marketing?
Met digital marketing stuur je advertenties en content via het internet naar potentiële klanten. Dit kan op veel manieren, bijvoorbeeld via zoekmachines, blogs, e-mails en websites. Het internet is tegenwoordig het meest gebruikte medium en mensen spenderen steeds meer tijd met hun gezicht naar een scherm gericht.
Er wordt meer geld besteed en meer geld verdient aan online digital marketing dan via alle andere vormen van marketing bij elkaar opgeteld. Zowel Kleine bedrijven als multinationals maken daarom intensief gebruik van digital marketing om hun merk of producten onder de aandacht te brengen.
– Verschil met traditionele marketing
Om de kracht van digital marketing te begrijpen moet je het verschil met traditionele marketing kennen. Bij traditionele marketing wordt vooral veel onderzoek gedaan en worden merk en product daarna op het onderzoek afgestemd. Het resultaat zijn nieuwe posters, radio of televisie berichten, flyers, enzovoorts. Onderzoek op zich is niet verkeerd en je zult ook in digital marketing onderzoek gaan doen. Maar met traditionele marketing is het vooral veel eenrichtingsverkeer. Pas nadat het klantonderzoek is gedaan kunnen de advertenties worden geupdate en dan ligt het ook nog aan een juiste interpretatie.
Digital marketing is veel beweeglijker. De feedback op je advertentie is veel sneller, vaak zelfs dagelijks of direct. Met realtime diagnostiek hou je precies bij hoeveel mensen er naar je ads kijken of je website bezoeken, waar ze wonen, welk geslacht ze hebben, hoe oud ze zijn, wat voor interesses ze hebben, enzovoort. Met zogenaamde A/B Tests blijf je je strategie constant optimaliseren en verbeteren (meer daarover hieronder).
– Target Audience
Net als met alle andere vormen van marketing is je doelgroep (target audience) het allerbelangrijkste. Wie is jouw klant? Wat doet hij of zij en waarom koopt hij of zij bij jou, jouw product? In digital marketing is het vinden van en de targeting op je target audience nog nooit zo makkelijk geweest. Je kunt je bijna op persoonlijk niveau richten op miljoenen mensen die voldoen aan jouw doelgroep, als of je ze zelf zou kennen.
Hier komt marktonderzoek bij kijken, net als met traditionele marketing. Vaak wordt dit onderzoek wel online uitgevoerd zodat je een goed idee hebt wat online ook te verkopen valt. Liefde is blind zeggen ze wel eens en veel nieuwe bedrijven beginnen met de online verkoop omdat ze erg enthousiast zijn over hun eigen product. Ze kijken dan niet zozeer naar wat de markt wil maar vergissen hun eigen voorliefde met populariteit. Ook multinationals maken zich hier soms schuldig aan.
– A/B Tests in digital marketing
Na een vooronderzoek op de markt, waarbij je hebt vastgesteld dat er vraag is naar je product en je ongeveer weet wie het wil kopen, worden er vaak A/B tests uitgevoerd. Een A/B test is, in een notendop, een vergelijking tussen twee advertenties die je gemaakt hebt. Beide lopen parallel aan elkaar en testen verschillende dingen uit voor een bepaalde periode. Na die periode bekijk je welke van de twee advertenties het beste heeft gedaan. De winnaar gaat door naar de volgende ronde tegen een nieuwe “tegenstander” advertentie. Wat hier vaak getest wordt is het volgende:
- Verschillende doelgroepen, of kleine aanpassingen in de doelgroep. De beter presterende doelgroep gaat door naar de volgende ronde. Meestal wordt deze A/B test maar beperkt gedaan totdat er een lucratieve doelgroep wordt gevonden. Daarna worden alle andere tests alleen op deze doelgroep gericht.
- Verschillende “creatives”, dat wil zeggen banners en copy teksten om te kijken welke het beste de aandacht trekt.
- Verschillende producten of varianten van producten om te zien of er animo voor is en welke het beste aanslaat.
A/B testen kunnen een eeuwigdurend proces zijn waarbij je je marketing steeds verbeterd.
Verschillende manieren van digital marketing
Er zijn verschillende vormen van digital marketing. Hierbij worden verschillende kanalen op het internet gebruikt om content of advertenties te publiceren. We gaan kort in op de meest voorkomende vormen.
– Website marketing
Een website is het visitekaartje van een bedrijf. Ook als je bedrijf geen online verkopen doet is het belangrijk dat je online vindbaar bent en dat je website er professioneel en verzorgd uitziet. Vooral als je een lokaal bedrijf hebt of als je een service via het internet aanbiedt is je website vaak één van de eerste dingen die een potentiële klant ziet. Snelheid en mobile-friendly zijn is ook erg belangrijk tegenwoordig. Met de juiste SEO-vriendelijke beschrijvingen en instellingen wordt de website beter vindbaar.
– Content Marketing
Content Marketing lijkt een beetje op website marketing, een blog is bijvoorbeeld ook een website, maar met een duidelijk verschil. Bij normale website marketing presenteer je een uitgebreid visitekaartje of een webwinkel. Content marketing geeft een bezoeker ook meerwaarde die mogelijk buiten jouw verdienmodel om gaat. Je website is dus niet langer alleen ingericht om iets te verkopen of om een klant in te lichten over je bedrijf. Blogs, vlogs en podcasts zijn voorbeelden van content marketing. Door meerwaarde te bieden op een SEO vriendelijke manier wordt je website of kanaal organisch gevonden via zoekmachines.
– Social Media Marketing
Bij social media marketing bouw je brand awareness op via social media kanalen. Denk hierbij onder andere aan Facebook, TikTok, Instagram en LinkedIn. Social Media worden meestal gebruikt om een social footprint op te bouwen bij het publiek, bekendheid en vertrouwen dus. Hierbij wordt ook intensief gebruik gemaakt van A/B tests. Later kunnen ook directe verkopen worden verricht. Maar actief zijn en de interactie opzoeken met het publiek is net zo belangrijk.
– Video Marketing (YouTube)
Video marketing wordt vaak gebruikt in combinatie met content marketing of social media marketing. Een video, meestal op YouTube, begeleid de geschreven blog tekst of social media post. Dit werkt meestal vice versa, een blog stuurt verkeer richting het YouTube kanaal en het YouTube kanaal stuurt verkeer richting de blog. Dit maakt de blog interactiever en mensen die rustig, meer informatie willen weten over het onderwerp kunnen na het YouTube filmpje de blog lezen.
– PPC (Pay-per-Click) Advertenties
Via platforms zoals Google Ads en Facebook Ads worden advertenties getoond aan potentiële klanten. Ook hier kan vrij precies op de doelgroep worden gericht. Door niet alleen de doelgroep specifiek in te stellen maar ook de gebruikte zoekwoorden is ook de interesse in het onderwerp bij de zoeker vastgesteld. Iemand die past binnen jouw doelgroep en ook nog een zoekwoord ingeeft die dicht aansluit op jouw product heeft waarschijnlijk interesse in wat jij te vertellen of te verkopen hebt.
– Affiliate Marketing
Met affiliate marketing promoot jij de producten of diensten van een ander tegen een commissie aan via jouw kanalen. Dit kan zijn via je website, je blog, social media kanaal, et cetera. Affiliate Marketing is eigenlijk een marketing strategie ingezet door het bedrijf die de affiliatie aanbiedt. Jij als affiliate moet je eigen digital marketing inzetten om verkopen te maken. Affiliate marketing is dan ook altijd in combinatie met andere vormen van marketing; meestal content marketing op een blog of YoutTube kanaal. Lees ook mijn artikel: verdienen met affiliate marketing.
– E-mail marketing
Door mensen via de e-mail te benaderen kun je ze op de hoogte stellen van nieuwe ontwikkelingen en producten. Effectieve e-mail marketing is meestal een verlengde van content marketing of website marketing. Mensen bezoeken je blog of website en schrijven zich in voor de e-mail nieuwsbrief. Zo kun je ze periodiek over halen om je website weer te bezoeken of om nieuwe producten te bekijken.
Er bestaat ook “cold e-mail marketing”. Hierbij stuur je een groot aantal berichten naar e-mailadressen die zich niet bij jou hebben ingeschreven. Dit is spam, werkt al jaren niet meer en kan je website zelfs op een blacklist doen belanden. Niet doen dus.
Voordelen van digital marketing
Opgesomd en samengevat heeft digital marketing vier grote voordelen ten opzichte van traditionele marketing:
- Brand Awareness is makkelijker op te bouwen. Mensen kunnen gemakkelijk jouw content of product online met elkaar delen. Mond-tot-mond reclame is dus ook veel makkelijker tot stand gebracht dan met traditionele reclame.
- Het is meestal goedkoper om mee te beginnen dan traditionele marketing. Je kunt je budget veel preciezer instellen en besteden.
- Je kunt heel specifiek je doelgroep opzoeken en benaderen.
- Potentiële kopers zijn al heel dicht bij je product. Ze hoeven niet eerst ergens naar toe om je product te kopen.
Nadelen en uitdagingen bij digital marketing
Buiten het feit om dat digital marketing al geruime tijd de toekomst is, zijn er ook uitdagingen waar de digital marketeer zich bewust van moet zijn:
- De wereld van de social media is constant in beweging. Wat twee jaar geleden populaire platforms waren kunnen nu al uit de mode zijn geraakt.
- De online wereld heeft altijd een oordeel klaar liggen en deelt deze razendsnel. Doe of zeg je iets wat in het verkeerde keelgat schiet, dan kan dat je reputatie beschadigen (bijvoorbeeld, cancel culture).
- Mensen worden online constant gebombardeerd met ads en andere vormen van digital marketing. Het is moeilijk om de aandacht naar jouw advertentie of content te trekken tenzij je echt meerwaarde kunt bieden.
Lees ook het interessante artikel over Online Marketing Strategie