Social Media Marketing (SMM) is het verrichten van marketing op online social media platforms zoals Facebook, Twitter en YouTube.
De snelste manier om de grootste groep mensen actief te benaderen is via het internet en Social Media Marketing speelt daar een belangrijke rol in. Zowel grote als kleine bedrijven maken intensief gebruik van social media om hun product of service aan te bieden.
In dit artikel leggen we uit op welke manier je sociale media kunt gebruiken voor marketingdoeleinden. We leggen een sterke basiskennis rondom het onderwerp Social Media Marketing aan en je kunt hierna zelf beginnen met marketing op social media platforms. Je kunt dit dan doen aan de hand van een algemeen 7-stappenplan voor het starten en onderhouden van online marketing op social media.
Waarom ook jij Social Media Marketing moet inzetten
Voor de moderne persoon is hier eigenlijk geen uitleg meer voor nodig. De enorme hoeveelheid verkeer die dagelijks door de social media platformen stroomt is al een reden op zich. Meer dan 90% van de Millennials en nagenoeg alle Gen Z’ers zijn dagelijks actief op social media. Ook onder de oudere generaties mag je de deelname niet onderschatten, met ongeveer driekwart van Generatie X en de helft van de Babyboomers onderweg op social media. Er bestaat geen ander media platform waarop je zoveel mensen in één keer kunt bereiken.
Wederzijdse interactie is de tweede, grote reden waarom je Social Media Marketing verkiest boven andere vormen van marketing. Je klanten kunnen reageren op jouw advertenties, posts en pagina’s en jij kunt weer met hen in gesprek gaan. Ongeveer 70% van de mensen die een positieve social media ervaring hebben gehad met een bedrijf zou deze aanraden aan vrienden of familie. Als jij een merk of product aan wilt prijzen dan zul je wel moeten beginnen met Social Media Marketing.
De voordelen van Social Media Marketing
Social media als marketing terrein heeft een aantal grote voordelen ten opzicht van traditionele “offline” marketing. We leggen deze kort uit maar het zal snel duidelijk worden waarom social media de meest belangrijke markt is geworden in het afgelopen decennium.
– Actief en hongerig publiek
Social Media zijn actieve plekken. Mensen spenderen steeds meer tijd starend naar een scherm om hun favoriete social media te “checken”. Ze zijn al actief bezig en dit betekent dat het voor hun, psychologisch, makkelijker is om over te gaan op actie als ze een advertentie zien die hun aanspreekt. Social media platforms werken ook als enorme kuddes, de mens is een groepsdier, en opkomende trends kunnen gemakkelijk door deze enorme groep versterkt worden. De “groep” is altijd op zoek om elkaar te versterken met onderwerpen waar iedereen het eens over wordt, iets waar je vrij gemakkelijk gebruik van kunt maken met Social Media Marketing.
– Interactie met de klant
Je zit heel dicht op je klant met Social Media Marketing. Ze hoeven niet eens naar een winkel te komen om te praten met een medewerker. Een bericht op je kanaal achterlaten is sneller, eenvoudiger en is ook psychologisch makkelijker om te doen. Jij kunt dan net zo snel en gemakkelijk reageren. Ook als je een winkel hebt passen er maar een beperkt aantal mensen tegelijk in, je online kanaal kan letterlijk miljoenen volgers hebben die jouw content zien en lezen.
– Specifiek je doelgroep vinden
Traditionele media en marketing doen een oproep aan iedereen binnen een bepaald bereik (bijvoorbeeld een TV-reclame spotje), met heel weinig controle over wie hun oproep te zien of te horen krijgt. Op social media delen mensen meestal heel veel persoonlijke informatie en interesses over henzelf. Jij kunt deze informatie gebruiken om heel specifiek jouw oproep alleen aan jouw doelgroep te doen. Dit maakt de kans dat iemand ook daadwerkelijk op jouw advertentie klikt of op jouw post reageert veel aannemelijker.
– Social Media Marketing is goedkoper dan traditionele marketing
Je kunt met Social Media Marketing veel preciezer je budget instellen en de advertenties zijn meestal veel goedkoper dan bij traditionele marketing. Vooral als je je heel precies kunt richten op je doelgroep en je gebruik kunt maken van Pay-Per-Click (PPC) advertising is Social Media Marketing aanzienlijk goedkoper. Een groot deel van je SMM kun je ook gratis doen natuurlijk. Het opzetten en inrichten van je eigen account en pagina is gratis. Als je een populaire pagina weet te maken met tienduizenden volgers, dan kost de marketing nagenoeg niets meer.
– Effectiever dan traditionele marketing
Als je Social Media Marketing goed inzet dan is het veel effectiever dan traditionele marketing. We hadden het al over het bereiken van de doelgroep, daarin is Social Media Marketing veel efficiënter dan traditionele marketing. Maar SMM is ook veel effectiever. Meer mensen kopen je producten of “liken” je pagina of profiel. Het is goedkoper om te doen en met meer interactie stijgt je winst.
Welke Social Media platforms spreek je aan?
Niet iedere social media platform is voor jou, of liever gezegd voor jouw doelgroep, weggelegd. Hoewel social media nog niet zo heel oud is, blijkt nu al dat elke generatie zijn eigen platform heeft. Als je zelfstandig je Social Media Marketing doet heb je waarschijnlijk ook niet de tijd en energie om elk platform bij te houden. Je moet daarom strategisch kiezen welke platforms je benaderd en welke je links laat liggen. Je kunt ook onder de platforms die wel gebruikt een strategisch onderscheid gaan maken waar meer energie in wordt gestoken en waar minder.
– Facebook en Instagram
Facebook en Instagram zijn zwaargewichten onder de social media. Facebook alleen al heeft 2,6 miljard maandelijkse gebruikers. Facebook is populair bij Generatie X en Babyboomers. Ook veel Millennials maken gebruiken van Facebook, maar dit neemt wel af. Kies dus voor Facebook als je doelgroep al rond de middelbare leeftijd of ouder is. Vooral long-form en klant interactie zijn belangrijk op Facebook. Jouw klant wil jou kunnen schrijven en reacties achterlaten. Ook wordt content die interessant is hier vaak gedeeld in groepen of binnen de kennissenkring. Je kunt bijna alles met succes verkopen op Facebook zolang het maar niet voor een te jong publiek is bedoeld.
Instagram is het iets visueler aangelegde zusje van Facebook. Het is dan ook wat populairder onder Millennials en ook Gen Z’ers. De oudere generaties vindt je hier bijna helemaal niet. Omdat Instagram veel meer om foto’s draait zijn visuele afbeelding belangrijk en niet zo zeer (long-form) teksten. Verzorgingsproducten en kleding doen het hier dan ook erg goed.
Twitter is eigenlijk een social media outlet voor personen en bedrijven die nieuwswaardigheden willen publiceren aan hun volgers. Er zijn geen groepen en je kunt geen uitgebreide profielen opbouwen. Twitter is erg populair onder Millennials en gedeeltelijk ook Generatie X. Gebruik Twitter om hele specifieke doelgroepen aan te spreken die zich sociaal actief of uitgesproken voelen. Denk hierbij aan “statements” zoals vegan, diversity, socially responsible en alle andere buzzword onderwerpen die mensen om een gevoel van sociale saamhorigheid aanspreekt.
Op LinkedIn deelt de professional eigenlijk zijn verlengde C.V. online en bouwt daar netwerken op met andere professionals. Het wordt dan ook wel het “Facebook van de Werkende Wereld” genoemd. Van medewerkers tot CEO’s van megabedrijven volgen elkaar en delen content die hun (professioneel) interesseert. Hier moet bij gezegd worden dat de werkende persoon met een LinkedIn profiel vaak wel gestudeerd heeft, dus minimaal een MBO diploma. De ongeschoolde arbeidersklasse vindt je hier haast niet terug (kijk daarvoor eerder naar Facebook).
LinkedIn is interessant als je zakelijke klanten (B2B) klanten zoekt of cursussen of software voor de professional aanbiedt. Op dit gebied is ook Network Marketing een interessante mogelijkheid.
– YouTube en TikTok
Bij zowel YouTube als TikTok draait het om visuele informatie dat gemakkelijk te verteren valt. YouTube is alom populair en is ideaal voor long-form video’s van 10 minuten of langer. Je kunt hier jouw advertenties laten zien die heel specifiek gericht zijn op de kijkers van dat soort content. Populair zijn hier finance, gaming, self-help, verzorging en sport maar er is voor bijna elk product wel een doelgroep te vinden op YouTube.
TikTok is razend populair bij de Gen Z. Deze generatie heeft bijna geen interesse in long-form content en wil snelle, opvallende video’s zien die hun aanspreken. Ze zijn extreem visueel aangelegd, dus ook kleding, sport, smartphones, gadgets en verzorging doen het daar goed. Net als met YouTube kun je bijna elk product verkopen via TikTok als het maar niet voor een ouder of professioneel publiek bedoeld is.
Stappenplan voor een succesvol Social Media Marketing strategie
Nu dat je weet wat Social Media Marketing inhoudt en waarom het zo effectief is gaan we in op de manier waarop je een social media strategie ontwikkelt. We beschrijven hier een algemeen proces waarmee je prima kunt beginnen. Bedenk wel dat je gaandeweg aanpassingen zult willen maken voor jouw specifieke product en doelstellingen. Social Media Marketing is een continue lopend proces en er is niet één manier dat succes brengt.
Stap 1: Realistische doelen stellen
De volgende vragen moet je zo concreet mogelijk beantwoorden: wat wil ik bereiken, hoeveel en wanneer? Hier moet je realistisch mee zijn en ook wel verwachten dat je je doelen niet gaat bereiken. Zodra je een houvast hebt met wat je wilt gaan doen kun je je succes gaan meten. Wat je wilt voorkomen is dat je teveel energie steekt in iets dat niet gaat werken of dat je teveel van hetzelfde opbouwt. Je wilt deze vragen daarom zo specifiek mogelijk beantwoorden:
- Wat wil ik bereiken? Dit is in de Social Media Marketing meestal één van twee zaken: volgers/likes of verkopen. Met volgers en likes bouw je brand awareness en een publiek op. Met verkopen biedt je veel directer een product aan je doelgroep aan. Twee hele andere zaken dus.
- Hoeveel wil je bereiken? Wil je 10.000 nieuwe volgers of likes of wil je een bepaalde afzet behalen? Wees hier realistisch mee en schat het lager in om teleurstelling te voorkomen.
- Wanneer wil je je resultaten hebben bereikt? Wees je er van bewust dat de opzet van je marketing ook tijd gaat kosten. De meeste bedrijven stellen jaarlijkse doelen die ze dan weer opsplitsen in maanddoelen.
Stap 2: Doelgroepen onderzoeken (Target Audience)
Je doelgroep is het belangrijkste gegeven dat je moet weten als je begint met Social Media Marketing. Alleen als je precies weet wie jouw merk of product aanspreekt kun je verder gaan met marketing. Hiervoor is onderzoek nodig. Je hebt meestal al wel wat aannames maar deze moeten getest worden. Wees niet bang om ook heel specifiek te worden in je doelgroep keuze en test dit uit. Dit doe je middels een A/B Test, meer daarover verderop in het artikel. Gebruik de data die je hebt verkregen van social media, je eigen onderzoek en natuurlijk je A/B Tests om je doelgroep(en) vast te stellen.
Je kunt daarna gebruik maken van bijvoorbeeld Facebook Audience Insights en Twitter Analytics om je doelgroepen verder te testen. Je bent dan met name geïnteresseerd in welke andere merken je doelgroep interesseert en of jij daar overlap mee hebt.
Stap 3: Concurrentieonderzoek doen
Onderzoek wat je concurrentie doet. Zoek hun websites en sociale kanalen op en zoek uit op welke keywords zij goed scoren. Hiervoor maak je gebruik van online tools zoals SEMRUSH of Ubersuggest. Bekijk ook je eigen keywords en geef deze in op google, wie zijn je grootste concurrenten op de eerste pagina en op welke andere keywords scoren hun? Als je aan de hand hiervan een lijst met keywords hebt opgesteld zoek deze dan op via alle social media platforms. Wie komt er naar boven en hoeveel volgers hebben zij?
Stap 4: Kies je Social Media platforms
Nu weet je het volgende:
- Je doelgroep(en), wie er geïnteresseerd is in je merk of product
- Waar je concurrenten succes mee hebben en waar ze steken laten liggen
Met deze informatie ga je een keuze maken welk(e) social media platform(s) je wilt gaan benaderen. Hierboven hebben we al een korte, brede beschrijving gegeven van de meest populaire platforms en wie zich daarop bevindt. Maar ook hier zul je tests moeten gaan doen om te zien of jouw boodschap daarop aanslaat.
Stap 5: Content en Creatives maken
Nu ga je je eigen content schrijven of produceren en creatives maken. Creatives zijn de banners, plaatjes en video’s die in je advertenties voorkomen. Het is dus zaak om deze opvallend en stijlvol te maken. Ieder merk heeft zo zijn eigen huisstijl en jij wilt ook die van jou ontwikkelen. Hoewel je huisstijl uniek is wordt er in de reclamewereld erg veel naar elkaar gekeken, voor inspiratie. Wees dus jezelf en experimenteer maar blijf wel herkenbaar als behorende tot een marktsegment.
Alle andere vormen van interactie, zoals posts en tweets zijn content. Meestal betekent dit geschreven tekst, maar ook een Instagram foto die niet direct bedoeld is als advertentie is content. Je wilt je publiek vaak maar ook weer niet constant benaderen met content. Je content moet “meerwaarde” bieden, dat wil zeggen de lezer, luisteraar of kijker moet een reden hebben om op je post of link te klikken. Dit verhoogt de kans op een klik, like, follow of share.
Stap 6: Adverteren en Brand Awareness opbouwen
Het is tijd om je creatives en content te publiceren. Voor je content kun je dit het beste meerdere keren per week op vast dagen en tijden doen. Dit zorgt voor een constante, voorspelbare stroom nieuwe informatie voor je volgers. In het begin gaat het langzaam met engagements maar als je volhoudt zal het aanslaan.
Je advertenties laat je dagelijks lopen totdat je weet op welke tijden ze het meeste bereik hebben. Dit is de makkelijkste stap in het proces zodra je weet hoe het advertentieplatform van jouw social media platform werkt. Het is ook het langste proces en waar je de meeste kleine aanpassingen gaat doen. Als vuistregel moet je 20% van de tijd bezig zijn met content/creatives maken en 80% van de tijd actief adverteren.
Stap 7: A/B Tests en constant analyseren
Nu dat je advertenties online staan komt er data binnen over hoe ze het doen. Hoeveel mensen bereiken ze en wanneer? Wie zijn deze mensen en hoeveel klikken er op? Wie klikt er op? Dit zijn allemaal vragen die je kunt beantwoorden met de data die je krijgt. Je kunt nu dus pas echt je doelgroep helemaal gaan definiëren en steeds preciezer en effectiever je advertenties presenteren. Dit is de ware kracht van Social Media Marketing: hele specifieke data over je doelgroep.
Om dit proces een stuk sneller te maken kun je A/B Tests uit voeren. Met een A/B Test plaats je twee net iets verschillende advertenties die hetzelfde product aanprijzen. Je bekijkt dan welke van de twee het beter doet. De verschillen kunnen zitten in creatives (ander plaatje of zelfs hetzelfde plaatje maar een andere kleur), andere tekst, andere doelgroepen, verschillen binnen de doelgroep, enzovoorts. De winnaar van de twee advertenties gaat door en wordt tegen een nieuwe advertentie gezet.
Op deze manier ben je nooit echt klaar met je Social Media Marketing. Het is een proces dat nooit ophoudt. Je blijft nieuwe advertenties en nieuwe content maken die het “opneemt” tegen de oude advertenties en content. Zo is de cirkel die nooit ophoudt, tenzij je er zelf mee ophoudt, rond.
Lees ook het interessante artikel over Online Marketing Strategie