Netwerkmarketing is een populair onderwerp binnen het online geld verdienen. Veel online marketeers hebben er erg veel succes mee, anderen juist weer helemaal niet.
In een notendop betekent Netwerkmarketing, ook wel Network Marketing, dat je je eigen netwerk van vrienden, familie of professionele relaties aanspreekt om verkopen aan te doen.
Er zijn verschillende vormen van netwerkmarketing en de term is eigenlijk een paraplu voor meerdere vormen van marketing, zowel online als offline.
In dit artikel gaan we vooral in op de online marketing aspecten van netwerkmarketing/network marketing. We leggen uit wat het is, hoe je geld verdient met netwerkmarketing en waar je dit het beste kunt doen. Natuurlijk leggen we ook uit hoe je dit aanpakt en wat de voor- en nadelen zijn van deze marketingmethode.
Hoe werkt Netwerkmarketing?
Netwerkmarketing lijkt een beetje op affiliate marketing en is daar zelf weer een onderdeel van. Je verkoopt producten of diensten van een ander tegen een commissie. Bij elke succesvolle verkoop verdien jij een percentage van het aankoopbedrag. Het grote verschil met affiliate marketing is dat je bij netwerkmarketing aanspraak maakt op je eigen, directe netwerk. Je zet de affiliate link dus niet bijvoorbeeld op een website of blog. In plaats daarvan benader je mensen direct, meestal online. Je probeert ze te overtuigen van het nut van het product en om op de link te klikken.
Lukt dit en maken ze een aankoop, dan verdien jij dus die commissie. Je kunt dit ook prima combineren met normale affiliate marketing, door bijvoorbeeld je affiliate links ook op een website of blog te plaatsen. Je kunt op twee manieren met netwerkmarketing beginnen: via een affiliate program of via een MLM bedrijf. We leggen beiden kort uit.
– Affiliate Programs
Een affiliate program is een website waar bedrijven hun affiliatie aanbieden aan marketeers (zoals jij). Nadat je je op een affiliate program website hebt aangemeld, waarbij je vaak ook een bankrekening of paypal moet kunnen overleggen, is het tijd om het juiste programma voor jou te vinden.
Je vindt op je affiliate program website een lange lijst met affiliate mogelijkheden. Je kunt deze lijst sorteren en aanpassen op hoogte van de commissie, onderwerp, product, enzovoorts. Het belangrijkste is de methode waarmee je mag aanprijzen (vaak “Allowed Marketing” of een variatie daarvan genoemd). Deze moet netwerkmarketing toestaan, vaak wordt dit dan aangeduid als “network” of “direct”.
Op die manier vindt je het juiste product of service die jij wilt aanbieden. Als je je keuze hebt gemaakt schrijf je je in op dat programma en krijg je een unieke affiliate link. Met deze link ga je aan de slag. Elke keer als iemand op deze link klikt en een aankoop doet verdien jij die commissie.
Bekende affiliate program websites zijn: Paypro, Daisycon, Tradetracker en Plug&Pay
– MLM bedrijven
Een MLM bedrijf werft vaak actief nieuwe verkopers. Dit doen zij zowel door “cold leads” als door “hot leads”. Dit heeft te maken met de unieke manier waarop MLM bedrijven marketing verrichten. Ze proberen klanten te converteren naar nieuwe verkopers. Je kunt nadat je een aankoop hebt gedaan via iemands affiliate link dus benaderd worden om ook een verkoper te worden.
Je kunt je ook direct inschrijven bij een MLM bedrijf als een verkoper. In dat geval werkt het marketing gedeelte hetzelfde als bij een Affiliate Program. De bijkomstigheden van een MLM bedrijf leggen we verderop in dit artikel uit.
Hoeveel kun je verdienen met Netwerkmarketing?
De commissie die je verdient per verkoop kan enorm verschillen per product. Dit is meestal een percentage op de verkoop of een vast bedrag per verkoop. De hoogte van de commissie hangt sterk af van de verkoopprijs van het product. Een duurder product levert in de regel dus ook een hogere commissie per verkoop op.
Hier staat natuurlijk tegenover dat je duurdere producten moeilijker zult kunnen verkopen dan goedkopere. Als je 100 commissies van 1 euro per dag verdient op een flesje haargroeimiddel dan verdien je meer dan als je 1 online cursus van 200 euro per week weet te verkopen. Je afzet is dus net zo belangrijk als de hoogte van de commissie.
De omvang van je netwerk is ook een factor. De meeste producten kun je waarschijnlijk maar één keer aan iemand verkopen. Hoe kleiner je netwerk, hoe lucratiever een duurder product is. Dit is minder een probleem als je een product verkoopt dat opraakt en aangevuld moet worden.
We zien veel blogs die netwerkmarketing met passief inkomen in verband brengen. Dit is complete onzin. Totaal passief inkomen bestaat niet (de enige mogelijke uitzondering is beleggen) en marketing is werk verrichten en dus allerminst passief. Zelfs bij Multi Level Marketing, meer daarover hieronder, ben je actief op zoek naar klanten of verkopers.
Oriënteer je op je doelgroep
Je kunt je affiliate link naar alles en iedereen gaan versturen. Maar dit zal je waarschijnlijk geen verkopen op leveren. Net zoals met elke goede manier van marketing (en wat dus geen spamming is) oriënteer je je op een doelgroep. Voor wie is dit product bedoeld? Wat doet het? Wie heeft er wat aan? Hoe ziet mijn ideale klant eruit en wat doen zij? Deze vragen samen bepalen wie jij het beste kunt benaderen.
Zo vergroot je je kansen op succes, want nu kun je je in een gesprek gaan richten op die ene persoon. Je kunt dan veel gerichter alle voordelen uitleggen van dat product een waarom zij er gebaat bij zijn. Als je hun je link alleen gestuurd hebt als spam dan zullen ze er waarschijnlijk niet eens naar kijken.
Netwerkmarketing via Facebook
Je kunt je vrienden, familie en collega’s op facebook aanspreken met je affiliate link. Dit kan in eerste instantie best vreemd zijn en je voelt je al snel manipulatief overkomen. Om dit te voorkomen moet je niet met de bedoeling om iets te verkopen een gesprek aan gaan. Ga normaal met je vrienden en familie om en alleen als je echt denkt dat zij iets hebben aan je product kun je het ze voorstellen. In een gesprek doe je dit zo:
- Vertel ze wat je doet, je bent er dus eerlijk over dat het marketing is en dat jij er aan verdient.
- Vertel ze dat je een product hebt waarvan jij denkt dat het hun interessant lijkt.
- Vraag ze of ze bereid zijn om er naar te kijken.
Dat is alles. Geen overtuigende tekst om ze aan te zetten tot een verkoop of iets dergelijks. De meeste vrienden en familieleden zijn bereid om naar een product te kijken als je het ze voorstelt. Zodra ze op de link klikken krijg jij toch al betaalt mochten ze iets kopen. Zo voorkom je ongemakkelijke sociale situaties en verdien je misschien toch een beetje geld.
Een betere manier is om een facebook groep bij te treden die aansluit op jouw doelgroep. Op die manier heb je een veel grotere poel mogelijke klanten die bij voorbaat al geïnteresseerd zijn in jouw product. Je kunt deze dan voorzichtig beginnen te benaderen. Ook hier moet je eerst actief meedoen aan de groep zelf en niet alleen berichten versturen met de bedoeling om verkopen te doen. Dit wordt meestal als spam gezien.
Netwerkmarketing via LinkedIn
LinkedIn is een website waar networking centraal staat. Mensen melden zich er aan met de bedoeling om zowel lokale als internationale, professionele netwerken aan te leggen. Voor de Network Marketeer dus een paradijs op zich. Niet alleen zijn mensen veel eerder geneigd om een connectie verzoek te accepteren, ze scharen zich ook nog eens van nature in doelgroepen.
Zo kun je heel gemakkelijk accountants vinden voor je boekhoudprogramma, full stack web developers vinden voor je software, beauty consultants voor je make-up line, enzovoorts. Voor bijna elk denkbare product is er wel een groep professionals te vinden die het interessant vindt.
Je kunt je ook op LinkedIn aansluiten bij groepen waardoor je nog sneller toegang krijgt tot een haast custom-made doelgroep voor je product.
Voordelen van Netwerkmarketing
Er zitten een aantal aspecten aan netwerkmarketing waar je je voordeel uit kunt halen:
- Je kent de mensen en je weet wie wat nodig heeft. Misschien ken je deze mensen heel persoonlijk of je hebt heel gericht een doelgroep netwerk opgebouwd. Social media websites kunnen je hier gemakkelijk bij helpen.
- Mensen binnen je sociale contacten vertrouwen jou sneller dan een vreemde. Het is voor jou gemakkelijker om een bekende te overtuigen dan voor een willekeurige verkoper.
- Je hebt altijd al je potentiële kopers binnen handbereik. Je hoeft niet te wachten tot iemand je winkel binnen komt lopen of je website bezoekt. Veel energie gaat vaak in de marketing verloren om simpelweg je affiliate link voor een publiek te krijgen. Dit is met netwerkmarketing veel makkelijker.
Nadelen van Netwerkmarketing
Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Er zitten ook nadelen aan:
- Je netwerk is nooit groot genoeg en raakt gemakkelijk “gesatureerd”. Je bent dus altijd op zoek om je netwerk groter te maken. Na verloop van tijd ben je meer bezig met mensen “adden” op je LinkedIn en Facebook als klanten dan als professioneel- of vriendennetwerk.
- Het voelt vreemd om bekenden, vooral familie en vrienden, aan te spreken om ze wat te verkopen. Je gaat toch anders met mensen om als je ze persoonlijk kent en zult niet zo agressief gaan verkopen. Als je netwerk vooral casual is dan zullen de verkopen vaak tegenvallen.
MLM: Multi Level Marketing
Tot slot wil ik nog even Multi Level Marketing (MLM) benoemen. Dit is een vorm van netwerkmarketing waarbij elke verkoper zijn klanten kan proberen te converteren naar nieuwe verkopers. Dit proces gaat als volgt:
- Jij (als “verkoper”) promoot een product via je eigen netwerk en verdient hiervoor commissies.
- Je kunt hierbij ook andere verkopers werven waarna jij een deel van de door hun verdiende commissies verdient.
- Zij kunnen op hun beurt ook weer nieuwe verkopers werven waar zij een deel van de commissies van opstrijken.
Met deze manier van netwerkmarketing kunnen dus al snel meerdere lagen (vandaar Multi Level Marketing) van verkopers ontstaan.
Lees ook het interessante artikel over Online Marketing Strategie