Een eigen webshop beginnen is een droom van veel mensen. Een webshop kan je de mogelijkheid geven om eigen baas te zijn en vanuit huis te werken. Het kan ook een leuke bijbaan zijn, bijvoorbeeld wanneer je als creatieveling je zelfgemaakte werk wilt verkopen.
Het starten van een eigen webshop is relatief eenvoudig. Daadwerkelijk succes hebben is een stuk moeilijker. Volgens de cijfers van het CBS zijn er begin 2020 bijna 50.000 bij de KvK geregistreerde webshops in Nederland en tot nu toe stijgt dat aantal nog elk jaar.
Hoe kun je ervoor zorgen dat jij je onderscheidt en dat jouw webshop ook echt succesvol wordt? In dit artikel vind je enkele tips om met goed gevolg je eigen webshop te beginnen.
Met welk doel wil je je eigen webshop beginnen?
Waarom wil je eigenlijk een webshop beginnen en waarin? Is het je doel om met je huidige baan te kunnen stoppen en van de webwinkel te kunnen leven? Wil je dat het een bijbaan wordt als tweede inkomstenstroom naast je huidige baan? Is het meer bedoeld om de dingen die je als hobby maakt te verkopen?
Als je je doel voor jezelf helder hebt, dan kun je er een plan bij maken. Hoeveel geld wil je erin investeren? Hoeveel tijd wil je erin investeren? Wanneer ga je die tijd eraan besteden? Als het echt de bedoeling is om je volledige inkomen ermee te vervangen (een manier om financieel onafhankelijk te worden), dan zul je het een hoge prioriteit moeten geven. Als je het je niet kunt veroorloven om in je huidige baan minder te gaan werken, dan zul je er veel van je vrije tijd in moeten investeren.
Ben je bereid om er wat voor op te offeren? Een keer een feestje te missen of een vakantie over te slaan om tijd en geld in je webwinkel te kunnen steken? Beantwoord dit soort vragen voor jezelf. Een succesvolle webshop begint niet uit zichzelf.
Een naam bedenken voor je webshop
Bij het beginnen van een eigen webshop is een goede naam ontzettend belangrijk. Je wilt een naam hebben die mensen kunnen onthouden. Denk ook alvast na over de toekomst. Begin je je webshop in Nederland, maar heb je de intentie om door te groeien tot een internationale onderneming, dan moet je daar al rekening mee houden.
Het lijkt soms wel of alle goede namen al bezet zijn. Neem er de tijd voor om over een naam te brainstormen. Probeer verschillende manieren. Ga op een leeg papiertje een mindmap maken, probeer een ‘business name generator’ op internet, brainstorm alleen, brainstorm met familie of vrienden. Er zijn geen foute ideeën. Schrijf gewoon alles op. Misschien kom je juist door een lachwekkend idee op een briljante naam. Zo werkt associëren.
Producten, beschrijvingen en foto’s
Wanneer je een eigen webshop gaat beginnen dan vormen je producten de basis. Hoewel er steeds meer online gekocht wordt ervaren veel mensen toch nog een drempel, omdat je een product niet echt kan vasthouden voordat je het koopt. Daarom is het erg belangrijk om goede foto’s te maken van je producten. Het liefst van meerdere kanten.
Bedenk wat je klant graag zou willen weten. Verkoop je een tas? Dan wil een klant waarschijnlijk weten of de binnenkant uit verschillende compartimenten bestaat of niet. Het vermelden van de afmetingen is ook zeer belangrijk. Zet ook andere eigenschappen in een overzichtelijk lijstje.
Een goede omschrijving van je product is essentieel. De omschrijving is namelijk erg belangrijk in het proces van gevonden worden door zoekmachines. Verdiep je voor het schrijven van je productomschrijvingen in SEO – search engine optimization.
Start een leuke actie
Wanneer je start met je eigen webshop kan het lastig zijn om klanten aan te trekken. Je hebt dan waarschijnlijk nog geen reviews en testimonials. Gewoon je webwinkel online zetten en wachten tot de klanten vanzelf komen is bijna een garantie voor teleurstelling. Maar hoe vind je dan klanten?
De manier waarop webshops vaak aandacht weten te trekken is met een leuke actie. Een kortingsactie is erg populair. Maar het kan zeker de moeite lonen om wat creatiever te zijn. Bekijk eens wat acties die op social media populair zijn. Wat maakt dat deze acties vaak gedeeld worden? Hoe zou jij zoiets toe kunnen passen?
Zorg voor excellente klantenservice
Wanneer je een eigen webshop gaat beginnen zul je waarschijnlijk ook te maken krijgen met klachten. Niks is zo funest voor je webwinkel als slechte recensies. Zeker wanneer je net met je webshop bent begonnen en er nog weinig goede reviews tegenover staan. Geef je klant altijd gelijk.
Beweert een klant dat een product al kapot was toen het aankwam, terwijl jij zeker weet dat je het heel in de verpakking hebt gestopt? Stuur toch een nieuw exemplaar op. De kosten hiervoor zijn vele malen lager dan de reputatieschade die je op kan lopen als een ontevreden klant zijn verhaal gaat rondbazuinen.
Een klacht goed oplossen heeft het tegenovergestelde effect. Als het klopt dat het product kapot is aangekomen, bijvoorbeeld door slordigheid van de bezorgservice, maar jij stuurt zonder er moeilijk over te doen een nieuw product, dan geeft dit een klant vertrouwen en zal hij dit ook aan anderen vertellen.
Je webshop aansluiten bij een keurmerk
Wanneer je een eigen webshop begint kun je je aansluiten bij een keurmerk. Het logo van zo’n keurmerk geeft potentiële klanten een vertrouwd gevoel. Ruim 20% van de consumenten zegt zelfs niet te kopen in een webshop zonder keurmerk. Het staat garant voor een bepaalde service.
Om je bij een keurmerk aan te sluiten moet je wel aan hun eisen voldoen. Dit gaat onder andere om het voldoen aan de wet- en regelgeving en de veiligheid van de webshop. De bekendste en betrouwbaarste keurmerken voor webshops zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.
Een eigen webshop beginnen met of zonder KvK inschrijving?
Strikt genomen kun je een eigen webshop beginnen zonder inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een inschrijving bij de KvK is namelijk niet noodzakelijk wanneer je een hobby uitoefent zonder de intentie om winst te maken.
In de praktijk is het meestal juist wel de bedoeling om winst te gaan maken en zul je je in moeten schrijven. Zelfs al maak je op dat moment nog geen winst. Voor een webshop zul je waarschijnlijk ook wat zakelijke contracten aan willen gaan, zoals voor je betaalmethodes. Daarvoor is een KvK-nummer meestal noodzakelijk. Voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel betaal je eenmalig inschrijfgeld en verder geen vaste jaarlijkse kosten.
Kies een platform
Wanneer je een webshop gaat beginnen zul je eerst een platform moeten kiezen. Welk platform voor jou het meest geschikt is hangt sterk af van je technische vaardigheden. Ben je erg handig en heb je wat programmeerkennis? Dan kan je misschien je webshop beginnen op een platform zoals WooCommerce van WordPress met lage kosten.
Alles in eigen beheer doen is misschien wel goedkoop, maar ook wat risicovol. Mensen laten gevoelige gegevens bij je achter, zoals hun betaalgegevens. De beveiliging van je webwinkel moet dus wel tot in de puntjes in orde zijn. Vergeet ook de strenge regelgeving van de AVG niet.
Een webshop bij CCV Shop
Wanneer je een veilige en professioneel ogende webshop wilt, is CCV Shop vermoedelijk de beste optie. De naam CCV Shop klinkt misschien niet heel bekend, maar waarschijnlijk heb je er al regelmatig mee te maken. Het is namelijk een groot bedrijf in het betaalverkeer. Wanneer je je bankafschriften bekijkt zal je de naam CCV waarschijnlijk vaak tegenkomen, het is namelijk een grote aanbieder van PIN-aansluitingen.
Ook bij hun webshops is het betaalverkeer prima in orde. Je kunt je aansluiten bij veel verschillende betaalmethodes. Niet alleen bieden ze alle gangbare betaalmethodes zoals IDeal, credit card en paypal, maar zelfs betalen met bitcoin is mogelijk als je dat wilt.
Ook bieden ze responsive thema’s. Dit houdt in dat de lay-out van de webshop zich automatisch aanpast wanneer hij op een tablet of mobiele telefoon wordt bekeken. Kortom, CCV Shop is een uitstekend platform om je eigen webshop op te beginnen.
Dropshipping bij CCV Shop
Je kunt ook een eigen webshop beginnen zonder voorraad of eigen producten. Je kunt de producten van een ander, meestal een groothandel, verkopen via dropshipping. Dit houdt in dat je een bestelling die in jouw webshop wordt geplaatst doorstuurt naar je leverancier en die stuurt het uit jouw naam rechtstreeks naar de klant. Het voordeel van een dropshipping webshop is dat je zelf geen voorraad aan hoeft te houden en dus ook met weinig opstartkosten kunt beginnen.
Dropshipping is bij CCV Shop goed geregeld. Er zijn koppelingen met diverse groothandels en wanneer een product uit hun assortiment verdwijnt wordt het ook automatisch uit jouw webshop verwijderd. Dropshipping is niet slapend rijk worden. Met dropshipping zul je niet snel een uniek assortiment hebben, maar omdat je je niet bezig hoeft te houden met de inkoop en verzending van producten kun je al je aandacht op je marketing richten.
Gebruik maken van webshop fulfilment
Je kunt de logistieke kant van je webshop uitbesteden aan een fulfilment center. Een fulfilment center handelt je bestellingen af. Dit houdt in dat je producten in hun magazijn liggen en dat zij de bestellingen inpakken en verzenden. Ook de klantenservice en retouren kunnen ze voor je afhandelen. Bij CCV Shop kun je je webshop op een eenvoudige manier koppelen aan een fulfilment center.
De reden om een eigen webshop te beginnen is waarschijnlijk niet dat je het zo leuk vindt om producten in dozen te stoppen. Toch besteed je daar misschien wel redelijk veel tijd aan als je webshop begint te groeien. Door hier een fulfilment center voor in te schakelen kun jij je als ondernemer richten op de zaken waarmee je je webshop echt kan laten groeien. Bijvoorbeeld de marketing en het ontwikkelen van nieuwe producten. Een bijkomend voordeel is dat dat je zelf ook niet meer hoeft te zorgen voor opslagruimte voor je producten.
Marketing mogelijkheden bij CCV Shop
Wanneer je een eigen webshop gaat beginnen is marketing je belangrijkste aandachtspunt. CCV Shop helpt je daarbij. Een CCV webshop beschikt over verschillende tools om je webwinkel op SEO gebied te optimaliseren. Dat is belangrijk om gevonden te worden via zoekmachines. Daarnaast kun je je webwinkel makkelijk koppelen aan Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram.
Via CCV Shop kun je je webshop ook makkelijk koppelen aan de populaire vergelijkingssites beslist.nl en Tweakers.net. Ook kun je je webshop koppelen aan Marktplaats. Je kunt spaaracties opzetten, wat ervoor zorgt dat klanten sneller bij zou zullen terugkeren voor hun volgende aankoop.
Affiliate marketing
Een speciale plaats in de categorie marketing is weggelegd voor affiliate marketing. Door middel van een affiliate marketing programma kun je anderen jouw producten ook laten promoten. Mensen die jouw producten willen promoten kunnen zich aanmelden als partner. Dan krijgen ze een speciale link die ze op hun eigen website of social media kanalen kunnen promoten.
Wanneer een klant via zo’n link een bestelling plaatst ontvangt de partner een percentage van het aankoopbedrag als commissie. CCV Shop is aangesloten bij het grote affiliatenetwerk Daisycon. Wanneer je een eigen webshop gaat starten bij CCV Shop, dan kun je makkelijk met je eigen affiliate marketing partnerprogramma beginnen. Ideaal toch?
Persoonlijke ervaring
Ik ben zelf een zeer tevreden klant van CCV Shop. Ik zou het iedereen die een eigen webshop gaat beginnen aanraden. Er zijn regelmatig gratis webinars voor klanten, bijvoorbeeld over consumenten psychologie. Er is een complete academy, met een kennisbank, demo’s, Q&A video’s en e-books, kortom, alles wat je nodig hebt om je webshop te kunnen starten en laten groeien.
Ook als je internationaal wilt gaan verkopen heeft een CCV Shop de juiste mogelijkheden. De webshops zijn meertalig en per land kun je een eigen domeinnaam krijgen en de valuta wordt automatisch aangepast. Wanneer je nog vragen hebt is de klantenservice zeer behulpzaam. In mijn ogen is het aanbod van CCV Shop zeer compleet en maken ze hun beloftes waar. Voor mij is er geen ander!