Selecteer een pagina
Online ondernemen hoe doe je dat?

Je bent een ondernemend mens en je wil beginnen met online ondernemen. Want, zo ben jij nou eenmaal, zelfstandig op eigen benen staan en zelf bepalen wat je wilt gaan doen zit in je.

De oude manieren van ondernemen zoals een winkelpand huren of een fabriek bouwen zijn niet voor jou. De toekomst ligt op het internet en dus schrijf je je in bij het KvK met als doel om online ondernemer te worden. Maar wat komt er allemaal kijken bij online ondernemen en wat houd online ondernemen precies in?

Je leert dat alles hier en hoe je met succes een online ondernemer wordt in dit artikel.

Wat is online ondernemen?


Online ondernemen is de uitvoering van een bedrijf dat zich hoofdzakelijk online bezig houdt. Je hebt dus geen winkelpand of fabriek waar mensen naar toe kunnen of waar productie plaats vindt. Toch is deze definitie niet zo heel erg nauw. Veel online ondernemers hebben wel degelijk een opslagplaats waar producten die ze online verkopen liggen te wachten op een bestelling. Ook hebben veel content creators een eigen studio waar ze hun podcasts of video’s maken. Het gaat er vooral om hoe de klant met jouw bedrijf de interactie aangaat. Is dit hoofdzakelijk of geheel online? Dan ben je bezig met online ondernemen, mits het bedrijfsmatig is natuurlijk.

Er zijn twee algemene manieren waarop je online kunt ondernemen (maar binnen deze twee zijn er veel nuances te vinden); webwinkels en content creation.

– Webwinkel


Met een webwinkel start je een website waarop mensen goederen of diensten kunnen kopen. Wat je verkoopt ligt helemaal aan jou maar het is wel slim om te kijken of er vraag is naar je product. Ook moet je kijken of de concurrentie niet al te groot is. Als je goederen verkoopt dan loop je natuurlijk tegen de vraag: waar laat ik het nog onverkochte waar? Als je een kleine webwinkel hebt en je producten niet al te groot zijn, dan kun je dit vanuit huis doen. Je slaat dit dan op in een schuur, kelder, garage of ongebruikte slaapkamer. Een garagebox huren is een ook mogelijkheid waar veel online ondernemingen gebruik van maken.

Maar je kunt ook een webwinkel beginnen zonder dat je zelf met het handelswaar in de weer hoeft. Denk hierbij aan print-on-demand en dropshipping. Je partnerbedrijven regelen dan de productie en verscheping van je product. Jouw webwinkel is dan alleen het bestel- en betaal portaal voor de klant. Dat maakt het online ondernemen een stuk simpeler en jij kunt je veel meer richten op de marketing zijde.

Wat is online ondernemen?

– Content Creation


Als content creator maak je online inhoud waar bezoekers geïnteresseerd in kunnen zijn. Je kunt hierbij denken aan informatieve blogs maar ook aan podcasts en YouTube. Jij bent de maker (creator) van deze inhoud (content) en stelt deze online beschikbaar. Geld verdienen met deze manier van online ondernemen gebeurt door middel van memberships, sponsorships, affiliates en advertenties.

Bedenk wel dat, in tegenstelling tot een webwinkel, je niet klaar bent met alleen het maken van een mooie website of kanaal. Je moet daarna regelmatig nieuwe content maken die elke keer weer de interesse van je publiek trekt. Hier gaat meestal erg veel tijd in zitten, want je moet eerst veel artikelen schrijven, podcasts opnemen of video’s maken. Pas na een tijdje begin je een vast publiek op te bouwen die telkens weer terugkomt voor jouw content.


De voordelen van online ondernemen


Online ondernemen heeft een paar grote voordelen ten opzichte van traditioneel (ook wel “brick-and-mortar”) ondernemen. De eerste en duidelijkste zijn de kosten. Online ondernemen vraagt meestal maar een hele kleine begin investering voor het opzetten van een website en de inschrijving bij het KvK. Kanalen zoals op YouTube kun je zelfs gratis beginnen. Een kleine investering betekent dus ook een kleiner risico. In vergelijking met traditioneel ondernemen, waar je toch al gauw tegen veel verplichtingen aanloopt zoals inkoop, huur, energie en tal van andere zaken die snel in de papieren kunnen gaan lopen, is online ondernemen veel goedkoper.

Een tweede voordeel is de flexibiliteit van je bedrijf. Je bent niet alleen 24/7 bereikbaar, je bent ook nog eens overal ter wereld beschikbaar als je dat wilt. Daarnaast kun je ook werken wanneer je maar wilt. Hoewel online ondernemen net zoveel tijd in beslag kan nemen als traditioneel ondernemen zit je dus niet vast aan een 9 tot 5 ritme.

– Klant en concurrentie


Het internet is een relatief anonieme plek. Het resultaat is dat mensen, zowel klanten als concurrenten, een stuk minder schappelijk kunnen zijn. Felle opmerkingen die men normaal nooit in iemands gezicht zouden zeggen worden al snel gemaakt op het internet. Ook hebben online klanten meestal veel minder begrip voor vertragingen of als er iets mis is met het product. Klant is koning wordt ook wel gezegd. Bedenk je van te voren dat de online klant best wel eens een hele tirannieke koning kan zijn. Doe er dus alles aan om je klant tevreden te stellen en laat de wereld weten dat je je klanten altijd voorop stelt.

De concurrentie kan ook best moordend zijn. Het is daarom verstandig om een niche te vinden in de markt waar jij in kunt gaan zitten. Probeer dus geen mobieltjes te verkopen online want van de Mediamarkt en Coolblue win je het toch niet. Een paar jaar terug kwam iemand echter wel met het idee om refurbished (opgeknapte, tweedehands) iPhones te gaan verkopen op het internet. Dat was dan wel weer een groot succes.

– Social Proof en Social Footprint


Social media en online ondernemen gaan hand in hand. Je kunt tegenwoordig eigenlijk niet meer succesvol online ondernemen zonder een sterke social proof en social footprint. Ook als je maar weinig gebruik maakt van social media kanalen (iets waar je toch bijna niet onderuit komt), moet je je klanten en doelgroep interactief benaderen. Dit betekent dat zij op jou en in het openbaar kunnen reageren. Dus niet alleen een web chat of e-mail, maar ook een comments sectie en beoordelingen. Op die manier kunnen potentiële klanten zien dat er ook andere, tevreden klanten voor hen waren.


Online ondernemen en Digital Marketing


Je weet nu wel dat je niet de enige bent die bezig is met online ondernemen. Het internet staat vol met webwinkels en blogs. Jij moet hier jouw plekje tussen zien te veroveren. Daar komt een sterke online marketing strategie bij kijken. De experts zijn het er mee eens: je moet ongeveer 30% van je tijd besteden aan het maken van content en/of het beheren van je webwinkel. De overige 70% ben je bezig met marketing. Je online marketing is dus het belangrijkste praktische facet van online ondernemen. We nemen de belangrijkste manieren van digital marketing met je door, bij ieder onderwerp hebben we artikelen die veel dieper ingaan op het onderwerp.

– Affiliate Marketing


Met affiliate marketing verdien jij een commissie op een verkoop van een product van een ander. Jij biedt het product van die ander dus aan op jouw website of via jouw kanaal. Klikt een klant op de affiliate link en doet hij of zij een aankoop, dan krijg jij een percentage van die aankoop als verdienste. Affiliate marketing komt in vele vormen en maten en is bijzonder geschikt voor blogs en websites over niche onderwerpen maar die geen eigen webwinkel hebben.

– Netwerkmarketing


Bij netwerkmarketing (ook Network Marketing genoemd) gebruik je je eigen persoonlijke of online netwerk om de producten of diensten van een ander te verkopen. Netwerkmarketing is dus een vorm van affiliate marketing. Het is voor succesvol online ondernemen belangrijk dat je je eigen netwerk inschakelt, vooral in het begin om die eerste social proof en social footprint op te bouwen.

– Social Media Marketing


Met social media marketing zoek je je klanten op bekende social media zoals Facebook en Twitter. Dus waar netwerkmarketing vooral gebeurt binnen je eigen bestaande netwerk, gaat social media marketing vooral op zoek naar je doelgroep. Omdat social media over een gigantische hoeveelheid persoonlijke gegevens en data beschikt kun je je heel specifiek richten op je doelgroep. Je kunt je marketing zelfs zo inrichten dat je alleen die mensen benaderd die erg veel interesse hebben in jouw product of dienst. Social media marketing en online ondernemen zijn daarom niet van elkaar weg te denken.

Goed ondernemen met online marketing strategie

Conclusie over online ondernemen en marketing


We kunnen online ondernemen en digital marketing dus eigenlijk niet onafhankelijk van elkaar zien. Je hebt geen winkelpand waar mensen langs kunnen lopen en de etalage bekijken. Elke bezoeker naar jouw website of kanaal moet worden gevonden en worden overgehaald om op je link te klikken. Of je nou een webwinkel begint of een content creator wordt, je bent maar 30% van je tijd bezig met de uitvoering van je bedrijf en 70% met marketing. Voor online ondernemen is het is dus erg belangrijk dat je weet hoe je dit het slimste doet. De grote voordelen van online ondernemen blijven de lage kosten en de flexibiliteit.


Lees ook dit interessante artikel over ondernemen

Online ondernemen
Wat is ondernemen